Papu Design on aloittanut yhteistyön suomalaisen teknologiayritys Ovidon kanssa ja pilotoi digitaalisen tuotepassin (Digital Product Passport, DPP) käyttöönottoa tuotteissaan syksyllä 2025. EU-lainsäädännön mukaan digitaalinen tuotepassi tulee pakolliseksi vuodesta 2027 alkaen, jolloin lähes kaikilla markkinoilla myytävillä tuotteilla on oltava oma digitaalinen tuotepassinsa.
Pilotin tavoitteena on kehittää ja testata digitaalisen tuotepassin käytännön toteutusta Papun tuotteissa. Tuotepassin avulla kuluttajat saavat läpinäkyvästi tietoa esimerkiksi tuotteiden materiaalien alkuperästä, korjausmahdollisuuksista ja kierrätysohjeista. Käytännössä tuotteisiin liitetään QR-koodi, jonka kautta tuotteen koko tietosisältö on helposti saatavilla.
Digitaalinen tuotepassi on tärkeä osa Papu Designin vastuullisuusohjelmaa. Yritys uskoo, että kaikista vastuullisin tuote on aikaa ja käyttöä kestävä laadukas tuote. Lisäksi kuluttajalla on oikeus tietää, mistä tuote on peräisin ja miten tuotetta voi käyttää vastuullisesti koko sen elinkaaren ajan.
"Kestävä kehitys ohjaa kaikkea toimintaamme, ja vastuullisuus on yksi Papu Designin kulmakivistä. Digitaalinen tuotepassi on meille merkittävä askel eteenpäin vastuullisuustyössämme, ja tuotepassin myötä valmistaudumme myös tuleviin EU-säädöksiin. Yhteistyö Ovidon kanssa on ollut helppoa, käytännönläheistä ja tehokasta. Ilman Ovidoa emme olisi päässeet näin nopeasti liikkeelle tuotepassin pilotoinnissa”, kertoo Papu Designin toimitusjohtaja Satu Takkinen.
Ovido tarjoaa ratkaisun yhteen keskeisimmistä haasteista toimitusketjujen datanhallinnassa. Vaikka monet muoti- ja tekstiilialan yritykset keräävät tietoa sääntelyvaatimusten täyttämiseksi, prosessit ovat usein hajanaisia ja riippuvaisia manuaalisista menetelmistä. PDF-tiedostot, Excel-taulukot ja vanhat ERP-järjestelmät eivät enää vastaa nykypäivän kasvaviin datavaatimuksiin. Ovidon kehittämä tekoälypohjainen alusta mahdollistaa tuotetiedon hallinnan helposti ja kustannustehokkaasti – myös niille yrityksille, joilla on rajalliset digitaaliset resurssit.
”Brändien ja valmistajien pitää voida vastata kasvaviin sääntelyvaatimuksiin vaivattomasti ja kehittää samalla vastuullisuuttaan aidosti eteenpäin. Papu valittiin Ovidon pilottikumppaniksi, koska se on tunnettu sitoutumisestaan vastuullisuuteen ja valmis viemään uusia ratkaisuja käytäntöön. Yhteistyömme on erinomainen esimerkki siitä, miten teknologiayritykset ja brändit voivat yhdessä rakentaa läpinäkyvämpää ja kestävämpää muotiteollisuutta", sanoo Suvi Haimi, Ovidon toimitusjohtaja ja yksi perustajista.
Papun asiakkaille ensimmäiset digitaalisen tuotepassin sisältävät tuotteet tulevat näkyville syksyllä 2025. Tuotepassi laitetaan aluksi muutamiin tuotteisiin ja tätä on tarkoitus laajentaa asteittain koko valikoimaan.
Lisätietoa ja haastatteluja antavat:
Satu Takkinen
Papu Design Oy
toimitusjohtaja, CEO
satu@papudesign.com
040 522 6032
Suvi Haimi
Ovido Oy
toimitusjohtaja, perustaja
suvi@ovido.eu
+358440291203
Papu on suomalainen designyritys, joka tuottaa laadukkaita ja vastuullisesti valmistettuja, inspiroivia vaatteita naisille. Vahvat, taiteellisesti korkeatasoiset kuosit, tuotteiden oivaltava muotoilu sekä vastuullinen tuotanto ovat olleet Papun kulmakivinä aina. Papu-vaatteet tuovat iloa ja inspiraatiota jokaiseen päivään. Uskomme iloon, aitouteen ja innostukseen sekä yhdessä tekemisen voimaan. Toivomme, että voit ilmaista Papu-vaatteella vapaasti omaa tyyliäsi ja olla täysin oma itsesi. Jokaisessa meissä on luovuus ja rohkeus, jokaisella meillä on oma tarinamme - annetaan niiden näkyä ja loistaa!
Papu. Ole oma itsesi.
Ovido on Helsingissä toimiva ohjelmistoyritys, joka auttaa valmistajia ja brändejä hallitsemaan tuotetietoa tehokkaasti. Nykymaailmassa, jossa läpinäkyvyyttä vaaditaan yhä enemmän ja digitaalisen tuotepassin uudet vaatimukset ovat tulossa, Ovido tekee tuotetiedon keräämisestä, jakamisesta ja hyödyntämisestä helppoa. Alusta tukee nopeaa sääntelyyn vastaamista, parempaa päätöksentekoa ja vahvempaa yhteistyötä koko arvoketjussa. Vuonna 2024 perustettua Ovidoa johtaa tiimi, jolla on syvää kokemusta valmistuksesta, toimitusketjuista, vaatimustenmukaisuudesta, kestävyydestä ja ohjelmistokehityksestä. Yrityksen taustalla on Pohjoismaiden johtavia sijoittajia, kuten Lifeline Ventures ja Kvanted.
0 kommenttia