Juhlavuosi 2022 – Papu 10 vuotta!

Juhlavuosi 2022 – Papu 10 vuotta!

Kymmenen vuotta sitten, kun Papun ensimmäinen mallisto lanseerattiin, vastuullisuus ei ollut pinnalla vaatetusteollisuudessa. Oikeastaan se oli aihe, josta ei juuri edes puhuttu. Papun perustaja Anna Kurkela ei voinut kuvitella työskentelevänsä alalla omia arvojaan vastaan ja hän koki, että myös maapallomme vuoksi asioiden on muututtava. Hän tuli siihen lopputulokseen, että oman vaateyrityksen perustaminen on paras tapa vaikuttaa vallitsevaan tilanteeseen. Anna näki omien lapsien myötä lastenvaatemarkkinalla selvän markkinaraon ja pian hän löysikin sattumien kautta PAPU-maailmaa luomaan samalla kylällä kasvaneen taiteilijan, Hanna-Riikka Heikkilän. Näin Papu sai alkunsa kahden toistensa osaamista täydentävän naisen yhteistyöstä vuonna 2012.

”Muistan vielä elävästi hetken, kun ensimmäinen mallistomme saapui Portugalin tehtaalta. Kuljettaja kippasi pahvilaatikot omakotitalomme etupihalle. Kun pakkasimme ensimmäisiä jälleenmyyjä- ja kuluttajatilauksia olohuoneessamme, hyppivät pienet lapsemme pahvilaatikoissa vaatteiden seassa. Lasten mummukin hälytettiin apuun pakkaamaan. Alkuun ei ollut edes verkkokauppaa, vaan tuotteet myytiin facebookin kautta ja asiakkaille lähetettiin lasku. Jotkut jälleenmyyjät olivat meille kiukkuisia, kun joku toinen sai tuotteita myyntiin ennen muita.” Anna Kurkela muistelee Papun ensi vaiheita.

Samaan aikaan kun lastenvaatebuumi alkoi nostaa päätään kotimaassa ja maailmalla, alkoi pieniä lastenvaateyrityksiä syntyä kiihtyvään tahtiin. Hype siivitti myös Papua. Omalaatuisia kuoseja ja laadukkaita tuotteita valmistava lastenvaateyritys kasvoi hurjaa vauhtia tuplaten liikevaihtonsa vuosittain. Tuotteiden kysyntä oli niin kovaa, että tuotanto ei tahtonut pysyä kysynnän perässä. Kaikki halukkaat eivät ehtineet ostaa haluamaansa tuotetta, sillä ne saatettiin myydä loppuun ensimmäisten tuntien jälkeen lanseerauksesta. Silloin tällöin tuotteista saattoi saada käytettynä suuremman hinnan kuin uudesta.

Vuonna 2014 Annan mies Jussi Kurkela aloitti Papu Designin toimitusjohtajana ja vuonna 2016 Papu Design oli jo yli kymmenen henkeä työllistävä yritys, jolla oli ammattihallitus. Tuolloin näytti siltä, että kasvulle ei ollut rajoja. Kansainvälistyminen oli aloitettu kiertämällä lastenvaatemessuja Euroopassa ja myöhemmin myös Yhdysvalloissa. ”Ehkä sitä pieni vauhtisokeuskin pääsi iskemään ja tuotantomääriä kasvatettiin liian nopeasti, joka johti vuonna 2018-2019 rahoitushaasteisiin. Tämän jälkeen saapuikin Korona-pandemia. Lähivuodet eivät ole siis kohdelleet meitä kovin ystävällisesti, mutta onneksi tulevaisuus näyttää nyt taas valoisalta.” Anna kertaa yrityksen vaiheita.

Yrityksen kasvua ja rahoitustarvetta helpottamaan järjestettiin julkisia osakeanteja, eli joukkorahoituskierroksia asiakkaille ja piensijoittajille. Sen ansiosta Papulla on yli 1000 osakkeenomistajaa. Se on melkoinen määrä tämän kokoiselle yritykselle ja on melko poikkeuksellista, kuinka monet ihmiset ovat halunneet tukea yritystä sen ensimmäisten vuosien aikana ja nähneet yrityksessä potentiaalia myös sijoitusmielessä.

Tänä päivänä lastenvaatebuumi on laantunut ensimmäisistä hulluista vuosista, ja Papukin on alkanut keskittyä enemmän naisten vaatteisiin. Tämän myötä sekä liiketoiminta että kulutus ovat aiempaa kestävämmällä pohjalla ja nyt yrityksen liikevaihto ja tulos kasvaa tasaisen varmasti. Vuonna 2019 loppupuolella Papu sai uuden toimitujohtajan, Anu Vauhkosen ja sen jälkeenkin asioita on tapahtunut vauhdilla. Tänä vuonna Papu lanseerasi maailman ensimmäisen biohajoavasta Sulapac-materiaalista valmistetun korumalliston, ja elokuussa lanseerataan suurta ennakkohuomiota saanut Papu x Moomin -mallisto. Parin viime vuoden aikana Papu on aloittanut yhteistyön monien suurempien jakelijoiden, kuten Zalandon, Booztin, Prisman ja Sokoksen kanssa. Myös vuonna 2020 Lindströmmin kanssa yhteistyössä toteutettu työvaatemallisto Pirkanmaan Osuuskaupalle oli hieno uusi aluevaltaus.

Papu sai alkunsa lastenvaatteista, mutta tänä päivänä jopa 80% yrityksen liikevaihdosta tulee naisten tuotteista. Papun tuotteita myydään lähes 30 maahan oman verkkokaupan ja yli sadan jälleenmyyjän kautta. Tuotteet suunnitellaan Suomessa oman suunnittelutiimin toimesta, ja valmistetaan huolellisesti valituilla eurooppalaisilla yhteistyökumppaneilla, pääasiassa Portugalissa, Suomessa ja Baltian maissa. Laadukas luomupuuvillaneulos on saanut rinnalleen myös muita vastuullisia materiaaleja, kuten Pellavaa, Lyocellia ja mulesing-vapaata Merinovillaa.

Saa nähdä, mitä seuraavat 10 vuotta tuovat Papulle tullessaan. Vauhti on sen kuin kiihtynyt, mutta siitä huolimatta missio on säilynyt muuttumattomana: tavoitteena on tuoda iloa ja onnellisuutta ihmisten elämään omaperäisillä, laadukkailla ja aikaa kestävillä tuotteilla. Haluamme tavoittaa mahdollisimman suuren joukon ihmisiä ja inspiroida heitä tekemään vastuullisempia valintoja, sillä näin saamme aikaan yhdessä suuremman muutoksen.  Visionamme onkin olla tulevaisuudessa Pohjoismaiden inspiroivin naistenvaatebrändi!

Papu – For lasting happiness since 2012


Vanhempi julkaisu


Jätä kommentti

Huomaa, että kommentit on hyväksyttävä ennen niiden julkaisemista