Kotimainen lasten- ja naistenvaatteita suunnitteleva, valmistuttava ja myyvä, Papu Design Oy, menestyi hienosti tänäkin vuonna Eettisen kaupan puolesta ry:n tekemässä vastuullisuusselvityksessä. Papu säilytti paikkansa parhaassa A-kategoriassa kiristyneestä kriteeristöstä huolimatta.
Vastuullisesti valmistettujen ja laadukkaiden vaatteiden valmistajana tunnettu Papu Design Oy on perustamisestaan lähtien panostanut voimakkaasti vastuullisuustyöhön. Eetti ry:n teettämässä raportissa arvioitiin tällä kertaa 34 suomalaisen vaatebrändin ilmasto-, ympäristö- ja ihmisoikeustyötä ja läpinäkyvyyttä. Pisteytyksen perusteella yritykset jaettiin viiteen kategoriaan (A-E). Parhaaseen A-kategoriaan pääsi Papu Design Oy:n lisäksi FRENN, Pure Waste, Alpa, Paapii, Aarre ja BYPIAS.
Vuonna 2019 Papu Design Oy oli parhailla pisteillä ainoa yritys B-kategoriassa. Nyt useat brändit ovat parantaneet vastuullisuustyötään ja kertovat siitä. Vuonna 2021 B-kategoriassa oli yksitoista brändiä.
”Pysyminen parhaassa A-kategoriassa on meille tärkeää, koska olemme yrityksen perustamisesta lähtien halunneet suunnitella ja tuottaa vaatteita, jotka ovat vastuullisia, laadukkaita ja pitkäikäisiä. Tällä hetkellä teemme töitä myös hiilijalanjälkemme pienentämiseksi. Hiilijalanjälkemme pienenikin viime vuonna yli 50% verrattuna vuoteen 2019, eikä työmme lopu tähän”, Papu Design Oy:n perustajaosakas Anna Kurkela sanoo.
Tänä vuonna selvityksessä painotettiin erityisesti tuotteiden laatua ja niiden elinkaarta pidentäviä toimintamalleja. Tämä jos mikä on Papun DNA:ssa, sillä suunnittelun ja tuotekehityksen lähtökohtia ovat laadukkaat ja ekosertifioidut Euroopassa valmistetut materiaalit sekä eettinen lähituotanto matalan riskin maissa Baltian ja Portugalin alueella. Tärkeää on se, että tuotteet kestävät kantajallaan pitkään. Siksi esimerkiksi lastenvaatteen niskalapuissa on paikka kolmelle omistajalle ja toteamus, että tuotteet on suunniteltu Suomessa ja valmistettu rakkaudella EU-alueella.
”Teemme vastuullisuuteen liittyviä konkreettisia valintoja päivittäin liiketoiminnassamme, ja pyrimme myös kertomaan näistä mahdollisimman tarkasti valveutuneille asiakkaillemme. Kuluttajat haluavat täsmällistä tietoa tuotteista, eivät sanahelinää. Vastuullisuus tarkoittaa tekoja eettisyyden eteen”, Papu Design Oy:n toimitusjohtaja Anu Vauhkonen sanoo.
Ränkkää brändi 2021 -raporttiteksti ja infografiikat. Raportti julkaistaan osoitteessa: www.eetti.fi
Lisätietoja antaa:
Anna Kurkela, Osakas +358 50 534 1110
Anu Vauhkonen, CEO +358 40 765 2484
0 kommenttia